XVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej im. Ignaza Reimanna w Wambierzycach
Koncertem organowym w wykonaniu prof. dra hab. Piotra Rojka, z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu rozpoczął się w sobotę, 15 czerwca w Wambierzycach XVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej im. Ignaza Reimanna.
Festiwal odbywa się w Wambierzycach od 18 lat i jest hołdem organizatorów i mieszkańców wobec utalentowanego kompozytora, który urodził się i mieszkał w tej miejscowości. Wydarzenie ma miejsce corocznie w połowie czerwca, w związku z przypadającą na ten okres rocznicą śmierci muzyka.
Podczas swojego koncertu, profesor Piotr Rojek wykonał m.in. Toccatę i Fugę d-mol (BMV 565.) Jana Sebastiana Bacha i zaskoczył słuchaczy, zapraszając ich do współtworzenia wariacji przez wskazanie utworów, z jakich miałby czerpać do swojego dzieła. Trzeba przyznać, że publiczność wykazała się nie mniejszą kreatywnością niż sam pomysłodawca, który odbierał podziękowania wśród oklasków na stojąco.
O godz. 21:00 o. Albert Krzywański, kustosz Sanktuarium i proboszcz Parafii Wambierzyce, historią wambierzyckiej iluminacji rozpoczął Apel Maryjny. Modlitwa przeplatana utworami Maryjnymi w wykonaniu chóru dziecięcego Paleček z Republiki Czeskiej oraz Zespołu Chóralnego Przyjaciół Studium Nauczycielskiego „Sonarte” z Wodzisławia Śl., znalazła finał w postaci tradycyjnego oświetlenia Bazyliki, które uczestnicy mogli obejrzeć z dolnego tarasu schodów.
W niedzielę, 16 czerwca o godz. 11:00, pod przewodnictwem bp. Adama Bałabucha odprawiona została Msza św. w intencji trzech narodów: Czechów, Niemców i Polaków. Oprawę muzyczną zapewnili uczestnicy Festiwalu.
Koncert finałowy, na który wszyscy czekali z niecierpliwością, miał miejsce w Bazylice o godz. 15:00. Przed znamienitymi Gośćmi: Zespołem Chóralnym Przyjaciół Studium Nauczycielskiego „Sonarte” z Wodzisławia Śl., Rychnovským chrámovým sborem oraz chórem dziecięcym Paleček z Republiki Czeskiej, wystąpił gospodarz miejsca – Chór CANTUS z towarzyszącym mu Kwartetem Smyczkowym Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu oraz trio smyczkowym: Julią Topolanek, Martyną Orzechowską, Bartoszem Pacanem, a wsparcie przed koncertem zapewnił Filip Ochsenbauer, który wprowadził słuchaczy w modlitewny i melancholijny nastrój, wykonując utwory fortepianowe. Chórzyści zaśpiewali m.in. „Regina Coeli”, „Tantum Ergo” i „O Salutaris Hostia”, I. Reimanna, „Kyrie”, J.T. Beckera, utwory J. Świdra i innych znakomitych kompozytorów, ale również „Prząśniczkę” i „Ojcze Nasz”, St. Moniuszki (Chór CANTUS). Wambierzycki chór wykonał także Maryjną pieśń „Zdrowaś Maryjo”, napisaną przez dyrygenta chóru, Stanisława Paluszka.
Konferansjerami spotkania byli Monika Kaniewska i Zygmunt Pchalek, którzy w ramach wprowadzenia, przedstawili również krótki życiorys kompozytora (I. Reimanna).
Kulminacyjnym punktem Festiwalu było wspólne wykonanie przez wszystkich uczestników Festiwalu „Hymnu Ziemi Kłodzkiej”. Połączonymi chórami dyrygował Stanisław Paluszek – dyrygent, dyrektor i współzałożyciel Chóru CANTUS oraz organista Bazyliki Wambierzyckiej. Brawom nie było końca.
Tegoroczny Festiwal odbył się pod znamienitymi patronatami: honorowym – ks. Biskupa prof. dr hab. Ignacego Deca, Senatora RP Aleksandra Szweda, Starosty Kłodzkiego Macieja Awiżenia i Konsula Konsulatu RP w Opolu Birgit Fisel-Rösle oraz artystycznym – Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Patronat Honorowy objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Organizatorzy dziękują serdecznie wspaniałej publiczności, praprawnuczce I. Reimanna, pani Christel Kaven z Berlina, uczestnikom oraz sponsorom, szczególnie: Piekarni TOLEK i panu Antoniemu Wacykowi, państwu Katarzynie i Pawłowi Krugły, paniom Dorocie Padzińskiej, Elżbiecie Tracz i Katarzynie Ochsenbauer – za wspaniałe kwiaty, Niemieckiemu Towarzystwu Społeczno- Kulturalnemu z Kłodzka, Fundacji Gerharda Hirschfeldera w Műnster oraz wszystkim osobom, które wsparły organizację Festiwalu. Do zobaczenia za rok!
Str. 14 w numerze 386 tygodnika „Noworudzianin” dostępnym w archiwum.