W piątek 11 października dokonano uroczystego otwarcia nowej hali produkcyjnej w Słupcu należącej do firm Morat i Swoboda. Wśród wielu zaproszonych gości nie zabrakło Gökhana Balkisa, dyrektora zarządzającogo Franz Morat Group & Morat Swoboda Motion, akcjonariuszy inwestorów, Hansa Jörga Neumanna, niemieckiego Konsula Generalnego we Wrocławiu, Sebastiana Grygoriewa, kierownika słupieckiego zakładu, przedstawicieli miejscowych włodarzy z Tomaszem Kilińskim, burmistrzem Nowej Rudy na czele oraz pracowników słupieckiej fabryki.
Dokonano uroczystego przecięcia wstęgi, zaproszeni goście mogli zwiedzić halę, był tort, ciekawe rozmowy oraz wyjątkowa atmosfera w otoczeniu maszyn, robotów i profesjonalnej fabryki na wysokim poziomie.
Od lipca br. spółka Morat Swoboda Motion produkuje w tym miejscu zębate komponenty napędowe dla elektromobilności w nowym zakładzie o powierzchni 4500 metrów kwadratowych, realizując pierwsze zamówienia, które angażują 40 nowych pracowników.
Aktualna debata na temat zmian klimatu spowodowała ogólne ożywienie wokół tematu zrównoważonych koncepcji mobilności. Elektromobilność jest uważana za kluczową technologię i obiecujące rozwiązanie dla zrównoważonej mobilności. Oprócz samochodów, skuterów i autobusów elektrycznych, bardzo popularne są również rowery z napędem elektrycznym. Ich sprzedaż w Europie po raz pierwszy przekroczyła próg 2 milionów w 2018 r.
Spółka Swoboda i Franz Morat Group rozpoczęły ten trend na wczesnym etapie i wraz z założeniem Morat Swoboda Motion zaangażowały się w produkcję uzębionych komponentów napędowych do zastosowań w branży elektromobilności.
W nowym zakładzie stosowane są decydując dla jakości technologie produkcyjne: frezowanie, walcowanie, hartowanie próżniowe, szlifowanie bezkłowe, toczenie na twardo i szlifowanie walcowe. Precyzyjnie obrobione wały i koła zębate są następnie czyszczone i pakowane. Zastosowana koncepcja automatyzacji inteligentnie łączy maszyny do obróbki, piec do hartowania oraz system oczyszczania. Nad wysoką jakością czuwają laboratoria. Dzięki elastyczności rozwiązania automatyzacyjnego linię produkcyjną można rozszerzać w sposób modułowy.
Planowana jest również budowa kolejnej hali produkcyjnej tuż obok.
Str. 14 w numerze 400 tygodnika „Noworudzianin” dostępnym w archiwum.
Numer 400
18-24 października 2019 r.