Co się będzie działo w sklepach – Ministerstwo Rozwoju zaleca
W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, Ministerstwo Rozwoju przygotowało zalecenia dla placówek handlowych i usługowych (w szczególności sklepów spożywczych, drogerii, placówek pocztowych, piekarni, pralni). Należy zatem przygotować się na to, że sprzedawcy będą zwracać nam uwagę, jeżeli będziemy zachowywać się niezgodnie z tymi wytycznymi. Warto samemu się z nimi zapoznać i jak najszybciej je zastosować w codzienności. Nie obrażajmy się, gdy ktoś nam zwróci uwagę. To dla naszego wspólnego dobra. Sprzedawcy również działają na pierwszej linii frontu. Dziękujemy im za to.
Podobnie w aptekach – można spodziewać się, że aptekarze będą sprzedawać przez okienka (tak jak podczas dyżurów nocnych) lub będą wpuszczać do apteki klientów pojedynczo lub w maksymalnie 2-3 osobowych grupach. Warto uzbroić się w cierpliwość.
W obiektach handlowych i usługowych zaleca się:
1. Zwracać klientom uwagę na konieczność zachowania bezpiecznej odległości w kolejkach i przy kasie (przynajmniej 1-1,5m)
2. Nie obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i klientowi, aby nie kasłał i nie kichał w naszym kierunku ani na produkty spożywcze.
3. Promować dokonywanie płatności bezgotówkowych.
4. Promować regularne i dokładne mycie rąk przez pracowników obiektów wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%), w szczególności:
– Przed rozpoczęciem pracy;
– Przed kontaktem z żywnością, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, ugotowana, upieczona, usmażona;
– Po obróbce lub kontakcie z żywnością surową, nieprzetworzoną;
– Po zajmowaniu się odpadami/śmieciami;
– Po zakończeniu procedur czyszczenia/dezynfekcji;
– Po skorzystaniu z toalety;
– Po kaszlu, kichaniu, wydmuchaniu nosa;
– Po jedzeniu, piciu, lub paleniu;
– Po kontakcie z pieniędzmi;
5. Ograniczać, w miarę możliwości, ekspozycję w punktach handlowych żywności nieopakowanej, przeznaczonej do bezpośredniego spożycia szczególnie pieczywa, ciast, a tam gdzie żywność nieopakowana jest pakowana przez konsumenta- zwracać uwagę na właściwą higienę
6. Ograniczać możliwość przebierania i dotykania produktów, które są przeznaczone do spożycia bez mycia i obróbki termicznej (np. pieczywo, bułki, wyroby cukiernicze).
7. Promować wykorzystywanie do pakowania rękawic foliowych oraz torebek.
8. Wywiesić w widocznym miejscu informacje, jak skutecznie myć ręce.
9. Upowszechniać wśród pracowników wiedzę z zakresu BHP.
10. Zwrócić szczególną uwagę na rekomendacje, aby podczas wizyt w placówkach handlowych NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.
11. Przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%).
12. Zapewnić, aby pomieszczenia handlowe były czyste i higieniczne:
– powierzchnie dotykowe takie jak: kasy samoobsługowe, blaty, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wózki i koszyki muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem;
– wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.
NIE zaleca się noszenia maseczek ochronnych przez osoby zdrowe!
Maseczki ochronne powinny nosić osoby chore, osoby opiekujące się chorymi oraz personel medyczny pracujący z pacjentami podejrzewanymi o zakażenie koronawirusem.
Ważne!
Działa infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia 800 190 590, gdzie można uzyskać informacje dotyczące postępowania w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem.