W dobie epidemii często korzystamy z możliwości zrobienia zakupów przez internet, dlatego policjanci przestrzegają przed ogłoszeniami oszustów wystawionymi w internetowych serwisach sprzedażowych oraz przypominają, jak uniknąć utraty swoich oszczędności. Nie daj się okraść, ani oszukać!
Należy pamiętać, iż zakupy w sieci najlepiej dokonywać w sprawdzonych, autoryzowanych i zarejestrowanych sklepach internetowych. Przed przesłaniem pieniędzy kupujący powinien sprawdzić, czy firma oferująca nam produkty i usługi w ogóle istnieje. Pomogą nam w tym dwie witryny:
– w wyszukiwarce https://wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl jesteśmy w stanie sprawdzić sprzedającego po NIP-ie, REGO-nie lub KRS-ie
– poprzez np. stronę www.jakitobank.pl sprawdzimy numer rachunku bankowego oraz ewentualne wpisy innych użytkowników, co do wskazanego rachunku.
Robiąc zakupy należy oczywiście zwrócić szczególną uwagę na inne ważne czynniki:
– sprawdzić komentarze i opinie o sprzedającym – bezpośrednio w serwisie sprzedażowym jak i poprzez wyszukiwarkę internetową,
– sprawdzić numer telefonu sprzedającego – czy jest to numer polskiej sieci telekomunikacyjnej, czy sprzedającego pojawia się w wyszukiwarce internetowej i jakie wpisy się do niego odnoszą,
– sprawdzić od kiedy użytkownik posiada konto w serwisie sprzedażowym – UWAGA! unikamy nowych kont,
– w przypadku mniej popularnych sklepów internetowych należy sprawdzić, gdzie zarejestrowana jest domena strony sklepu – np. poprzez wyszukiwarkę http://centralops.net/co/,
– sprawdzić, czy na stronie sklepu wskazany jest jego adres, telefon i regulamin,
– ocenić wizualnie profesjonalizm wykonania strony sklepu internetowego.
W razie możliwości dokonujmy przelewu środków poprzez usługę PayU, unikając płatności bezpośrednio na rachunek bankowy. W tej drugiej sytuacji nie obejmuje nas program ochrony kupujących. W przypadku wątpliwości należy skontaktować się telefonicznie ze sprzedającym i dopytać o możliwość nadania przesyłki za pobraniem.
Uwaga!
Nie należy przesyłać pieniędzy na poczet kosztów wysyłki. W przypadku przesyłki za pobraniem należy wymusić u sprzedającego zaznaczanie opcji przeglądu towaru przy odbiorze. Odmowa kuriera z uwagi na niezaznaczenie takiej opcji powinna dać nam do myślenia. W przypadku wątpliwości można zaniechać odbioru zakupionego towaru.
Pamiętaj!
Przedmioty sprzedawane w sieci są z reguły tańsze o około 10-20%, niż w sklepach stacjonarnych. Wszelkie inne tańsze oferty powinny wzbudzić w nas niepokój i zastanowienie – oszust zawsze zwraca na siebie uwagę nadzwyczajnie atrakcyjną ofertą.